خانه » نسل‌های مختلف لندکروز، از شروع تا اوج

نسل‌های مختلف لندکروز، از شروع تا اوج

اگر شما هم جز کسانی هستید که علاقه زیادی به خودروهای شاسی بلند بزرگ دارید، مطمئنا تویوتا لندکروز یکی از خودروهای محبوب شما خواهد بود. تویوتا لندکروز یکی از شاسی بلندهای با اصالت و جز پرفروش ترین خودروهای تویوتا است که تاریخ تولد آن به سال ۱۹۵۱ میلادی باز می‌گردد.در سال ۲۰۰۸ نسل پنجم تویوتا لندکروز به بازار ایران وارد شد که با کد J200 شناخته می‌شود تا سال ۲۰۱۳ نیز عرضه این خودرو در بازار کشور ادامه داشت، اما از آن سال به بعد واردات تویوتا لندکروز نیز در ایران متوقف شد.در سال ۲۰۱۵ لندکروز J200 یک فیس‌لیفت جزئی را تجربه کرد که حاصل آن چراغ‌هایی جدید به همراه امکانات متنوع‌تر برای این غول ژاپنی بود، البته در حال حاضر نمونه پلاک ملی از نمونه فیس لیفت این خودرو در بازار کشور ما وجود ندارد. تویوتا لندکروز ژاپنی تاکنون نسل‌های مختلفی را با ویژگی‌های گوناگون پشت سر گذاشته که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

ابتدای تولد تویوتا لندکروز

شروع تولید تویوتا لندکروز مربوط به زمانی است که جنگ بین دو کشور کره شمالی و جنوبی آغاز شده بود. در این هنگام ارتش کره جنوبی نیاز به خودرویی پرقدرت برای عبور در نقاط صعب‌العبور کره شمالی داشت.

آمریکا که در جنگ به عنوان پشتیبان اصلی کره جنوبی حضور داشت، در سال ۱۹۵۱ تولید اولین نسل از این خودرو را سفارش داد. این خودرو تقلیدی بود از خودرو جیپ ویلیز که البته یک خودرو نظامی محسوب می‌شد. نمونه اولیه این خودرو دارای ۷۵ اسب بخار همراه با گشتاور ۲۰۶ نیوتن متر بود.

از این سال تا اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی مدل‌های مختلف و متنوعی از تویوتا لندکروز مذکور به بازار جهانی عرضه شد که از جنبه‌های مختلف ارتقاء پیدا کرده بودند. این خودرو علیرغم همه تغییرات همچنان یک خودرو نظامی محسوب می‌شد.

با توجه به قابلیت های بسیار این خودرو از آن زمان تاکنون این محصول ژاپنی دارای دو نمونه مختلف نظامی و غیرنظامی شد. در بسیاری از جنگ‌های گذشته و حال حاضر دنیا می‌توان تصاویر مربوط به قدرتنمایی این خودرو در میدان جنگ را مشاهده کرد.

ظهور مدل‌های j40 و j55 در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی باعث استقبال بی‌نظیر مشتریان در سراسر دنیا شد و شهرت بیش از پیش این محصول لوکس ژاپنی در سراسر جهان پیچید. آنچه که بیش از همه مشتریان را ترغیب به خرید این محصول می‌کرد ظاهر اسپرت و جذاب آن به اضافه انواع امکانات و آپشن‌های متعدد بود که سازندگان تویوتا لندکروز برای آن در نظر گرفته بودند.

ادامه مسیر پرچالش و تثبیت در بازار جهانی با j60 و j80

دهه ۸۰ میلادی را می‌توان دهه نبوغ سازندگان تویوتا لندکروز دانست. در این سال‌ها شرکت تویوتا با تمرکز بر روی دو بازار آمریکای شمالی و همچنین آمریکای جنوبی توانست، مشتریان زیادی را در این کشورها به دست آورد. این خود برای تویوتا شروع راهی بود که ژاپنی ها را به سوی پیشرفت بیشتر می برد.

مدل j60 تویوتا لندکروز در ابتدا در بازار آمریکای جنوبی مانند ونزوئلا به بازار عرضه شد که با استقبال بی‌نظیری مواجه شد. در دهه ۸۰ میلادی تویوتا لندکروز در اوج قدرت خود در بازارهای جهانی قرار داشت. از جمله امکانات مهم این خودرو در آن زمان می‌توان به گرمکن صندلی عقب اشاره کرد که از تویوتا لندکروز یک خودرو لوکس ساخته بود.

پس از موفقیت مدل j60 تویوتا تصمیم گرفت تا مدل j80 را به بازار عرضه کند که از قدرت و پیشرانه به مراتب بالاتری نسبت به مدل j60 برخوردار بود. اما بعد از این دو مدل، خودروسازان ژاپنی خودرویی را به بازار عرضه کردند که باعث شد تا بازار آمریکای شمالی را نیز به کنترل خود درآورند. این خودرو همان j100 بود.

مدل j100 در آن زمان یک خودرو لوکس تمام عیار محسوب می‌شد که از همه لحاظ نسبت به مدل‌های پیشین خود بهتر عمل کرده بود. ابتدا آنکه j100 قدرت و پیشرانه به مراتب بهتری را عرضه کرده بود. به نحوی که این خودرو از یک پیشرانه ۸ سیلندر v8 بهره می‌برد که دارای گنجایش ۷٫۴ لیتر بود. بنابراین قدرت آن از مدل‌های پیشین به مراتب بسیار بهتر بود.

از طرف دیگر مدل j100 به لحاظ امکانات و آپشن‌های متعدد سنگ تمام گذاشته بود. علاوه بر امکانات قبلی در مدل‌های پیشین، سازندگان j100 تلاش کرده بودند تا امکانات دیگری نظیر قابلیت دید در شب و همچنین همچنین تنظیم کردن ارتفاع صندلی را نیز به آن اضافه کنند که در آن زمان در نوع خود بی‌نظیر محسوب می‌شد.

ظهور FJ Cruiser خودروی آفرودی جذاب از نسل های لندکروز

در ابتدای قرن جدید میلادی سازندگان تویوتا دست به یک خلاقیت جدید زده و با طراحی و تولید تویوتا اف جی کروزر ، توانستند بر رقبای اروپایی خود چیره شوند. این خودرو در سال ۲۰۰۳ ابتدا رونمایی شد و در سال‌های بعد به تولید انبوه رسید.

در مدت زمان بسیار کمی پای تویوتا اف جی کروزر به اکثر کشورهای جهان از جمله ایران نیز باز شد و به یک خودرو لوکس با امکانات و ظاهری جذاب تبدیل شد. آنچه که بیش از همه باعث تویوتا اف جی کروزر را مشهور کرده بود امکانات و آپشن‌های متعدد آن بود که این خودرو را به یک خودروی آفرودی جذاب تبدیل کرده بود.

اما در خصوص مدل j100 نیز باید گفت این مدل تا قبل از سال ۲۰۰۸ از رده خارج شد و مدل j200  جای آن را گرفت. مدل j200 نیز از برادر بزرگ‌تر خود یعنی j100 قدرت و پیشرانه بیشتری را عرضه کرد. به گونه‌ای که دارای حداکثر قدرت ۳۸۱ اسب بخار و همچنین گشتاوری معادل ۴۰۱ پوند فوت بود. این سری آخرین سری از این مدل مشهور خودرو تویوتا بود.

تغییرات مهم در آخرین مدل‌های تویوتا لندکروز

از سال ۲۰۱۰ میلادی به این طرف شرکت تویوتا تصمیم گرفت که برخی تغییرات عمده را در محصولات خود اجرا کند. این تغییرات بیشتر مربوط به قدرت و پیشرانه موتور خودرو بود.

به عنوان مثال این شرکت تصمیم گرفت که از سال ۲۰۱۶ به بعد از جعبه دنده اتوماتیک ۸ سرعته استفاده کند. ضمن آنکه استفاده از برخی سیستم‌ها نظیر سیستم CRAWL یا استفاده از دیفرانسیل LSD باعث شد تا نسل جدید لندکروز دارای از بسیاری جهات تقویت شود. این امکانات توانسته از تویوتا لندکروز یک غول آفرودی با تمام امکانات بسازد.

اما نسل‌های جدید لندکروز امکانات و آپشن‌های متعدد دیگری را نیز با خود به همراه دارند که این محصول ژاپنی را با اختلاف نسبت به رقبا، به خودرویی بسیار لوکس تبدیل کرده‌اند. امکاناتی همچون تهویه مطبوع، چراغ LED، گرمکن صندلی و طراحی چرمی در داخل کابین از جمله این آپشن‌ها محسوب می‌شوند.

منبع: شفاف

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

به این آهنگ چه امتیازی می دهید؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. شمارش آرا: 0

اولین نفری باشید که به این آهنگ امتیاز می دهید.

دیدگاه خود را بگذارید